MULAKAN DENGAN

25 July 2011

berkatalah benar walaupun pahit...

alhamdullilah masih berkesempatan utk menulis...
allahukbar...
baru ja ak dapat mesej "salam syidah jgn tulis kat white board td pengetua tegur"..... ak pun balas "w'salam, maaf cik wan".....
salah kah aku tulis,
terasa ke wahai cikgu??????
kenapa nak terasa...
salah kah apa yang ak tulis...
benda tue hakikat..
kalu kamu terasa maknanya ada something yang kamu wut salah..
malu lah pada ALLAH.....
ALLAH tahu apa yg kamu buat.. sehebat mana pangkat kamu, gaji kamu, kerja kamu, tpi hasil dari sumber222 tue kamu tak guna kearah kebaikan......
setiap apa yg kita makan jadi darah daging.....
nauzubillah.. semoga ALLAH mengampuni ak sekiranya ak melakukan benda tue dgn sengja tau tidak... sbb ak takut dgn azab ALLAH.. lebih baik fakir harta jgn fakir nilai agama.. ya ALLAH kurniakanlah ak kesenangan yg ENGKAU redhai.... jauhkanlah ak dr perkra2222 yg boleh memudaratkan diriku, keluargaku, shbt22ku serta muslimin dan muslimat ya ALLAH....
jauhkah kami dari kefakiran ilmu ya ALLAH....
istiqamahkan diri kami untuk terus berada dijalan yang benar.. jalan yang engkaur redhai... berkatilah rezeki yg ENGKAU berikan......



sebelum tue ne kata222 yg ak tulis kat white board: kalu sapa yg terasa bagus lah " ALLAH MAHA MELIHAT, JDI JAGALAH KECANTIKAN DALAM".. :)

10 July 2011

apabila perempuan tudung labuh berCINTA


Panaskan tajuk kat atas!!!!!

apa!!!!!!
perempuan tudung labuh jatuh cinta
boleh ke???????
perempuan pakai tudung labuh buat date
boleh ke???????
duduk dgn sorang laki+ sorang perempuan walaupun tempat terbuka
boleh ke???????
selalu pulak buat mcm tue
boleh ke???????
ada rukhsah/kemudahan ke kalu perempuan tudung labuh duduk dgn lelaki yg bukan mahram
boleh ke???????
diorang niat nak kawen kononnya mengejar cinta akhirat sebb slalu bagi tazkirah sama2, kejut subuh, baca Quran sama2
boleh ke???????
boleh ke perempuan tudung labuh jadi macam tue, boleh ke???? boleh ke????

Sekiranya kita merujuk kepada situasi diatas ada saja persoalan BOLEH KE???? timbul. Kenapa situasi itu boleh timbul. Memang nampak aneh kerana dari segi zahir nampak seperti tarbiyah lengkap musthahil berlakunya seperti itu. Tetapi perkataan musthahil itu sudah menjadi tidak musthahil pada masa kini iaitu dalam situasi umat akhir zaman.

Situasi ini seringkali timbul dalam suasana kampus, universiti. Antara faktor pengalak kepada benda ini rakan-rakan, media hiburan... yang paling ditakuti apabila Syaitan menjadi pengalak kepada nafsu yang meninggi.

Surah an-nur ayat 21:

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; dan sesiapa yang menurut jejak langkah Syaitan, maka sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menyuruh (pengikut-pengikutnya) melakukan perkara yang keji dan perbuatan yang mungkar. Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosanya selama-lamanya; akan tetapi Allah membersihkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah Allah Maha Mendengar) lagi Maha Mengetahui.

Kadang-kadang tak sangka luarannya elok tapi boleh terjerumus dengan kes2 seperti ini. Kadang-kadang individu yang terlibat benda seperti ini sanggup menebalkan muka untuk memberikan makanan maksiat kepada Syaitan. Kadang-kadang beranggapan tak per hanya ALLAH sahaja tahu niat ak, orang lain tak tahu apa yang ak buat...... seronoknya jawapan seperti itu... syaitan ketawa terbahak2 mana taknya suka akan kata hikmah yang disampaikan oleh seorang insan yang mengejar cinta manusia semata2.

Manusia kadang-kadang alpha dengan mainan halus syaitan dalam menewaskan tentera ALLAH. sedarlah wahai sahabiah sayangilah dirimu itu, hiasilah luar dalam dalam mu dengan keimanan yang teguh. jangan sesekali mudah jatuh ditangan lelaki yang hanya sekadar mengangap dirimu seperti patung. suka disentuh dan suka dibuang. malulah kamu kepada ALLAH. luaran mu kelihatan cantik tetapi dalaman mu penuh dengan titik-titik hitam yang mengugat keimanan mu. aku berkatakan ini bukan menganggap diriku adalah yang terbaik. tepi aku berasa malu, apabila pakaian yang indah yg melekat pada dirimu tidak secantik dengan akhlakmu. peliharalah dirimu. andainya datang perasaan cinta dalam dirimu peliharalah cinta itu sebaeknya. letakkanlah cinta itu ditempat yang selayaknya. jangan biarkan cinta mu itu murah dan boleh dipandangan. bentuk satu cinta itu cinta mencari redhanya..... percayalah sahabatku

Surah an-nur ayat 26:

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

Seandaninya kamu mahukan yang baek peliharalah dirimu dari awalnya baek. jangan biarkan dirimu seperti perempuan murahan yang cinta mereka berlandasan nafsu semata-mata. cinta itu fitrah tanpa cinta kita tidak akan kenal pencipta. tetapi jangan biarkan cinta itu memakan dirimua iaitu cinta yang mengundang fitnah, cinta yang mengangat redha syaitan dan mengenepikan redha ALLAH. nauzubillah...

seandainya kamu ingin memiliki cinta sempurna, sempurna dalam mendapat redhaNYA jauhkanlah dirimu wahai sahabat dari cinta yang sia2. andai kamu ingin memiliki yang terbaek (suami yang terbaek, anak2 yang terbaek, keluarga yang terbaek) bimbinglah diri sahabat untuk menjadikan yang terbaek.

permulaan yang bersih kerana redhaNYA, insyaALLAH pengakhiran jua akan bersih dengan redhaNYA..... hiudp tanpa redhaNYA, tiada ketenangan yang abadi dapat dicari.

sayangilah dirimu sahabatku.
sayangilah dirimu sahabatku.
sayangilah dirimu sahabatku

Sesungguhnya azab api neraka itu sangat pedih, selamatkan diri kita wahai muslimah daripada menempah tiket ke neraka...... adakah kamu suka ke nereka??? nauzubillah

ingatlah jangan lah kita terlalu gembira dengan kelebihan dari segi luaran kita. sepatutnya sifat malu perlu makin meninggi.. iaitu malu kerana ALLAH ...

dan orang diluar sana: jangan beranggapan orang bertudung lebUh, lengkap penjagaan auratnya, tinggi ilmu agamanya tidak pernah melakukan dosa. kita manusia semua adalah sama disisi ALLAH cuma setia
p manusia mempunyai kelebihan dan kekurangnya sendiri.

wahai muslimah yang bakal melahirkan mata2 rantai perjuangan tetapkan pendirian mu, insyaALLAH ALLAH akan menyediakan yang terbaek utkmu... mengapa kamu perlu risau akan jodoh???? risau akan tua?????? itu semua ketentuan ALLAH.. di lebih MENGETAHUI... rezeki, jodoh, ajal dan maut adalah hak milik kekalNYA.... JANGAN PERNAH BERPUTUS ASA.



Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini.

Keayuan wanita solehah itu,
tidak terletak pada kecantikan wajahnya,
Kemanisan wanita solehah,
tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu,
Bukan pada kemanisan bicaranya yang mengoncang iman para muslimin,
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah, memujuk rayu,

Bukan dan tidak sama sekali,
Kepetahan wanita solehah,
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain,
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama.

Nafsu mengatakan wanita cantik dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam,
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu serta pandai dari segala aspek,
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk menilai.

Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran,
kerana satu hari nanti ianya akan lapuk di telan zaman,
Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman,
Agar diri ini bersih dan sentiasa mendapat Rahmat ilahi,

Wahai wanita jangan berbangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai,
kerana ada lagi manusia yang lebih berpegetahuan darimu,
Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu,
kerana ada lagi insan yang lebih malang darimu,
Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu,
Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya kerana kecantikannya,
Bersyukurlah diatas apa yang ada,
Serta berusaha demi keluarga, bangsa dan agama.

Salam perjuangan untuk sahabatku,
Wanita solehah.

"Wanita hiasan dunia, Seindah hiasan adalah wanita solehah



.. MARILAH KITA KEJAR REDHANYA.. WALLUALAM..

08 July 2011

letakkan cinta itu selayaknya...


Saudaraku, sungguh setiap orang pasti ingin mendapatkan cinta Allah. Namun bagaimanakah cara untuk mendapatkan cinta tersebut? Ibnul Qayyim Rahimahullah menyebutkan beberapa hal untuk menerangkan maksud perkara tersebut dalam kitab beliau Madarijus Salikin , tahap-tahap menuju wahana cinta kepada Allah adalah seperti berikut:

Mendekatkan diri kepada Allah dengan mengerjakan ibadah-ibadah sunat, setelah mengerjakan ibadah-ibadah wajib.
Orang yang menunaikan ibadah-ibadah fardhu dengan sempurna mereka itu adalah yang mencintai Allah. Sementara orang yang menunaikannya kemudian menambahnya dengan ibadah-ibadah sunat, mereka itu adalah orang yang dicintai Allah. Ibadah-ibadah sunnah untuk mendekatkan diri kepada Allah, diantaranya adalah solat-solat sunat, puasa-puasa sunat, sedekah sunat dan amalan-amalan sunat dalam haji dan umrah.

Terus-menerus mengingat Allah (zikir) dalam setiap keadaan, baik dengan hati dan lisan atau dengan amalan dan keadaan dirinya.

Kadar kecintaan seseorang terhadap Allah bergantung kepada kadar zikirnya kepada-Nya. Zikir kepada Allah merupakan syiar bagi mereka yang mencintai Allah dan orang yang dicintai Allah. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:

“Sesungguhnya Allah aza wajalla berfirman :”Aku bersama hambaKu selama ia mengingatKu dan kedua bibirnya bergerak (untuk berzikir) kepadaKu”.
Ingatlah, kecintaan pada Allah akan diperoleh sekadar dengan keadaan zikir kepada-Nya.

Cinta kepada Allah melebihi cinta kepada diri sendiri walaupun dikuasai hawa nafsunya.


cinta kepada Allah daripada cinta kepada diri sendiri, meskipun dibayangi oleh hawa nafsu yang selalu mengajak lebih mencintai diri sendiri. Ertinya ia rela mencintai Allah meskipun berisiko tidak dicintai oleh makhluk dan harus menempuh berbagai kesulitan. Inilah darjat para Nabi, diatas itu darjat para Rasul dan diatasnya lagi darjat para rasul Ulul Azmi, lalu yang paling tinggi adalah darjat Rasulullah Muhammad s.a.w. sebab baginda mampu melawan kehendak dunia seisinya demi cintanya kepada Allah.

Merenungi, memperhatikan dan mengenal kebesaran nama dan sifat Allah.


Begitu pula hatinya selalu berusaha memikirkan nama dan sifat Allah tersebut berulang kali. Barangsiapa mengenal Allah dengan benar melalui nama, sifat dan perbuatan-Nya, maka dia pasti mencintai Allah. Oleh karena itu, mu’athilah, fir’auniyah, jahmiyah (yang kesemuanya keliru dalam memahami nama dan sifat Allah), jalan mereka dalam mengenal Allah telah terputus (kerana mereka menolak nama dan sifat Allah tersebut).

Memerhatikan kebaikan, nikmat dan kurnia Allah yang telah Dia berikan kepada kita, baik nikmat lahir mahupun batin akan mengantarkan kita kepada cinta hakiki kepada-Nya.


Tidak ada pemberi nikmat dan kebaikan yang hakiki selain Allah. Oleh sebab itu, tidak ada satu pun kekasih yang hakiki bagi seorang hamba yang mampu melihat dengan mata batinnya, kecuali Allah SWT. Sudah menjadi sifat manusia, ia akan mencintai orang baik, lembut dan suka menolongnya dan bahkan tidak mustahil ia akan menjadikannya sebagai kekasih. Siapa yang memberi kita semua nikmat ini? Dengan menghayati kebaikan dan kebesaran Allah secara lahir dan batin, akan mengantarkan kepada rasa cinta yang mendalam kepadaNya
Menghadirkan hati secara keseluruhan (total) semasa melakukan ketaatan kepada Allah dengan merenungkan makna yang terkandung di dalamnya inilah yang disebut dengan khusyu’.
Hati yang khusyu’ tidak hanya dalam melakukan solat tetapi dalam semua aspek kehidupan ini, akan mengantarkan kepada cinta Allah yang hakiki.

Menyendiri dengan Allah di saat Allah turun ke langit dunia pada sepertiga malam yang terakhir.


Di saat itulah Allah SWT turun ke dunia dan di saat itulah saat yang paling berharga bagi seorang hamba untuk mendekatkan diri kepada-Nya dengan beribadah dan bermunajat kepada-Nya serta membaca kalam-Nya (Al Qur’an) dan solat malam agar mendapatkan cinta Allah. Kemudian mengakhirinya dengan istighfar dan taubat kepada-Nya.
Bergaul bersama orang-orang yang mencintai Allah dan bersama para siddiqin.
Kemudian memetik perkataan mereka yang seperti buah yang begitu nikmat. Kemudian dia pun tidaklah mengeluarkan kata-kata kecuali apabila jelas maslahatnya dan diketahui bahawa dengan perkataan tersebut akan menambah kemanfaatan baginya dan juga bagi orang lain.
Menjauhi segala sebab yang dapat menghalang komunikasi antara dirinya dan Allah SWT.
Semoga kita sentiasa mendapatkan cinta Allah, itulah yang seharusnya dicari setiap hamba dalam setiap degup jantung dan setiap nafasnya.

tersayang

tersayang

my cute baby