MULAKAN DENGAN

22 November 2009

SANTAN VS SATE

Assalamualaikum....
Ahamdullilah pagi tadi baru saja teman mak pergi beli barang nak wat kenduri pada raya ke-3 nanti. Macam-macam mak beli sampai tak menang tangan nak bawak bawang, lengkuas, ikan talang, kentang dan macam-macam ada. Pastu waktu tengah beli terasa lapor la pulak beli la ais blanded satu kat pasar pagi tu pastu mak ajak pe kedai makan. uhhhh syukur sangat dapat isi perut yang sedang lapor. Waktu kat kedai tu mak makan nasik putih, ikan temenung@kembung, sambal belacan dan kuih. Tak lupa aku pulak makan nasik putih, sambal pedal ayam gan ikan keli. minum mak teh ais aku milo ais. alhamdullilah dapat jugak menikmati rezeki dan kenyang perut suka hati.. hehehehe. Selepas makanan mak ajak pe rumah kak ton gan rumah orang yang jual santan. pergi rumah kak ton dia tak dak mungkin pe kebun kot. pastu bergeraklah aku bersamamak untuk mencari santan dengan pe rumah orang yang jual santan menaiki moto honda 70 arwah ayah aku.

Sewaktu perjalanan nak pergi rumah orang tu memang penat mana tak nya pusing satu kampung tak jumpa-jumpa rumahnya. Pastu tanyalah seorang mak cik ne 'Assalamualaikum mak cik tau dak rumah orang yang jual santan" dia jawap " adik pe terus kona kiri kona kanan pastu kona kiri kona kanan lagi jumpa pokok asam tu rumah dia". Pening aku gan mak nak cari mana taknya kona kiri kona kanan sampai sesat. Berbalik pada tajuk diatas iaitu nak cerita pasal santan vs sate ne ada berkaitan dengan mak aku ler. Dah lama orang kedah loghat kelantan tak lari jugak mana tanya waktu mak tanya seorang kakak ne mak cakap " Assalamualaikum dik ket sini ado jue sante (santan) dok" dan yang best nya kakak tu jawap " mak cik pe sebelah sana kat kona sikit jumpa la rumah orang jual sate". Aku duk kat moto dah gelak besar mak aku suruh aku pulak cakap sebab yang kami nak cari orang jual santan bukan sate. Boleh dikatakan setiap orang yang mak tanya semua cakap rumah orang jual sate. keliru2222222. Last-last mak suruh aku cakap dan akhirnya jumpa jugak rumah orang jual satan tapi dia tak dak nasib jumpa gan rumah ayah tuan yang jual santan tu dia bawak kami pe rumah mak mentua dia sebab dia ada kat sana . Yang buat aku nak gelak lagi mak aku boleh-boleh tak mau cakap sebab dia pun risau ingat nak tempah sate sebenarnya nak tempah santan. Pe punya pe waktu sampai kat rumah tu dengan ayah tuan punya jual santan tu rupa-rupanya dah lalu tadi. ermmmm tapi tak per perjalanan yang mencabar dengan menaiki moto bersama mak. Satu lagi yang paling buat aku nak gelak waktu duk atas moto aku dengan mak aku ulang kali sebut " sante, sate, sante, sate".. nak praktik takut orang gelak mana tak nya dalam 2 orang yang mak tanya semua ingat sate bukan santan. Sebelum ne pun orang pun pernah keliru dengan apa yang mak cakap iaitu antara kunci atau kucing. Waktu tu mak pe kedai nak beli kunci mangga. Mari kita imbas kembali kenagan waktu tu dan tersebutla kisah mak pe kedai nak beli kunci mangga kat kedai kat kg aku dan kadang kala mengelirukan aku jugak hehehehe ( tapi apa-apa pun aku tetaps sayang mak).

  • _MAK_ Pok seng ( nama tuan punya kedai) ada jue (jual) kuncin(kunci mangga) dok.
  • _POK SENG_ kami tak jual kucing.
  • _MAK_ dak ehhh kuncin bukan kucing
  • _POK SENG_ la tak jaul mak lang, kedai ne tak jual kuncing kalu nak kuncing tak payah beli ambik kat rumah sapa yang bela banyak.
  • _MAK_ la hang ne tak paham la, mak lang nak kuncin yang yang duk buh kat rumah tu ( sambil mak aku buat gaya dengan tangan).
  • _POK SENG_ ooooooo kunci mangga habang la kunci ne dengar kucing aku dengar...... ketawa besar orang dengar mak aku cakap mana taknya benda yang boleh dapat dengan 5 minit jadi 15 sebab masalah bahasa.
  • _MAK_ mak lang cakp kuncin hang yang tak paham.
  • _POK SENG_ nak wat gano tok pahe ( dia pulak yang cakap kelantan) hahahaha
Itu lah mak aku, ingat-ingat balik lawak dan kadang-kadang kesian pulak mana taknya perlu mengambil masa yang lama untuk dapat sesuatu benda. Tapi sekarang ne orang kampung dah paham sangat dengan apa yang mak aku cakap sebab walaupun mak aku dah berpindah ke kedah hampir 35 tahun tapi loghat kelantan tak putus. Itulah anak jati kelantan. Aku pulak tak bape boleh cakap kelantan sebab membesar kat kedah hanya sekali setahun ja balik kelantan tapi kalu orang cakap insyALLAH paham kalu cakap kelantan jadi macam orang siam nak cakpa kelantan (putus harapan dah ). Harap-harap kalu aku cakap kedah dengan sapa -sapa harap depa paham huhuhuhuhuhu. Tapi apa-apa pun aku bersyukur sangat proses nak cari santan untuk kenduri nanti akhirnya ditemui walaupun banyak confuse yang berlaku antara santan dengan sate. Apa-apa janji happy dan terima kasih pada pak cik-pak cik dan mak cik-mak cik yang bantu aku dengan mak untuk menghabiskan explorasi santan VS sate. sekian tammat sudah cerita pasal santan VS sate dan kita akan bersambung dengan cerita lain pulak pada lain masa insyaALLAH tak lupa kesalahn tatabahasa adalah kelemahan ku walaupun aku seorang yang suka menulis ( tapi sebenarnya sedikit malas huhuhuhu akan ku cuba buta yang terbaik).

apa BONCENG!!!!!!!


Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdullilah malam ne dapat online internet kat rumah dan berada diatas katil yang empuk yang membuat diri ini nak tido jew memanjang tambah-tambah musim hujan lagi la mata duk mengilai-gilai syidah tido la tido la......... ahhhhh biarkan mata ku mengilai nak online sanggup bersengkang mata. hehehe.. pppppssss japppppp sekarang dah masuk topik len dan kita berbalik kepada tajuk yang diatas. Mesti korang tertanya-tanya kenapalah wat cite pasal ne dah lapuk la. Dan ada yang terpikir "ekkk el macam la ko tak pernah bonceng". DISINI INGIN MEMBUAT PENGAKUAN SAYA MEMANG PERNAH MEMBONCENG tambah-tambah dengan yang berlainan jantina. tapi saya bonceng dengan arwah ayah saya dan abang saya ja tu pun waktu kecik bila dah besar ne malu nak bonceng walaupun dengan abang sendiri sebabnya lepas dah pandai naik moto lebih suka bawak dari duduk kat belakang. Tapi kadang-kadang sedih jugak tengok sahabat-sahabat yang seagama naik moto antara lelaki dengan perempuan bukan mahram ne tapi nak buat macam mana tu pilih diaorang alasan nak sampai lebih cepat, tapi pernah tak kita fikir kita nak cepat sampai sesuatu tempat tapi adakah ia secepat untuk kita mendapat keredhaan ALLAH wallahuallam. Bak kata-kata cerita melayu ne " JANGAN PILIH JALAN HITAM". Langkah terbaik yang pernah diambil untuk atasi masalah ini adalah slow talk dengan diaorang walaupun kadang-kadang pulak aku kena more slow talk gan diaorang balik tapi aku tak kesah sebab sekurang-kurangnya aku sudah menjalankan tanggungjawap sebagai umat islam dan USAHA aku tak kan berhenti disitu sahaja insyaALLAH. Benda ne buat aku terdetik nak tulis sebab bila pergi mana-mana sahaja ramai ja budak-budak sebaya aku membonceng tanpa ikatan yang sah dan aku pulak malu nak tengok ( semoga ALLAH menjaga pandangan dari benda-benda yang tidak mendatangkan faedah) , kadang-kadang kesian tengok mak ayah yang bagi sepenuh harapan untuk anak supaya dengan beli moto dapatlah guna untuk pe sekolah, tapi hakikatnya memang pe sekolah tapi diisi dengan kemaksiatan waluaupun sekecil-kecil maksiat. tidak lupa jika kita cuba mencegah perkara mungkar ada la mulut-mulut manusia yang bercakap ' ko ne tak open la biasala benda macam tu dah banyak dah'. Ne jawapan dalam hati 'sebab terlalu openla islam diopenkan oleh segelintir manusia yang cuba memesongkan ajaran Islam' tapi kalu jawapan yang real ' aku open bertempat'. Paling yang aku sedih rakan sekolah aku sendiri dah pandai membonceng ne yang aku lihat waktu sekolah dulu la. Kadang-kadang aku terfikir kalu la diorang meninggal dalam waktu duduk membonceng nauzubillah, macam mana adakah mati dalam keredhaan ALLAH atau tidak.... wallahuallam. Tetapi aku bukanla nak mendoakan benda tu berlaku tapi berlaku juga hanya DIA yang boleh menjawap kerana ia YANG MAHA MENGETAHUI . Disini saya ingin merungkai sedikit sebanyak mengenai ISTILAH MEMBONCENG MENGIKUT PERSPEKTIF ISLAM dan jika ada sebarang penambahan silakan saya sedia berkongsi...
  • Maksud Bonceng : menaiki moto secara berpasangan tidak kira 2, 3, 4 5...... atau seterusnya, tapi yang selalu didengar dan dilihat 2.
  • Bonceng ada beberapa jenis iaitu bonceng sesama jantina, bonceng sesama mahram contoh ayah ataupun bonceng bersama dengan yang berlain jantina dan ditambah lagi tidak mempunyai ikatan yang sah ( INI YANG HENDAK DIBINCANGKAN ).
KENAPA MEMBONCENG MENJADI PILIHAN
  1. Dikatakan dapat jimat duit minyak sebab harga minyak dah naik sekarang si kenalah berjimat cermat.
  2. Boleh cepat sampai ke destinasi yang hendak ditujui.
  3. Nampak sempoi dan cool kerana dapat sesuatu benda yang lain dari yang lain "pelik tapi sememangnya benar dan tidak ada yang benar melainkan benar belaka".
  4. Dapat menyerlahkan si pembawa moto yang kelihatan power ranger.
  5. Dapat ikut jejak dan pembawakan dari barat sebab nak ikut peredaran zaman.
  6. Senang nak berdua-duaan terutama kepada pasangan sehati sejiwa, sekati mee jawa.

ISTILAH MEMBONCENG MENGIKUT PERSPEKTIF ISLAM

  • Adalah tidak salah jika menaiki moto@membonceng dengan mahram atau sesama jantina akan tetapi membonceng berlainan jantina dan tidak mempunyai sebarang ikatan tidak dituntut dalam ajaran islam kerana ia adalah salah satu cara untuk DIRI mendekati zina walaupun sekecil-kecil zina yang orang sering perkatakan walupun ia zina besar ataupun kecil ia tetap zina. Kata al-Nawawi (meninggal 676H):

    “Sesungguhnya menyuruh kepada makruf dan mencegah dari munfkar adalah fardu kifayah. Jika dilaksanakan oleh sebahagian manusia, gugur kesalahan dari yang lain. Jika semua meninggalkannya, maka berdosalah sesiapa yang mampu melakukannya tanpa sebarang keuzuran dan ketakutan. Kemudian, ia mungkin menjadi fardu ain ke atas seseorang. Ini seperti di tempat yang tiada siapa yang tahu melainkan dia, atau tiada siapa yang mampu mencegahnya melainkan dia. Seperti seseorang yang melihat isteri atau anaknya atau hambanya melakukan mungkar atau mengurangi makruf” (Al-Nawawi, Syarah Sahih Muslim).

  • Dapat mengundang kepada fitnah terbesar iaitu fitnah manusia.

Suruh al baqarah ayat 191 hingga 193
[191] Dan bunuhlah mereka (musuh yang memerangi kamu) di mana sahaja kamu dapati mereka, dan usirlah mereka dari tempat yang mereka telah mengusir kamu; dan (ingatlah bahawa angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan dan janganlah kamu memerangi mereka di sekitar masjid Al-Haraam sehingga mereka memerangi kamu di situ. Oleh itu kalau mereka memerangi kamu (di situ), maka bunuhlah mereka. Demikianlah balasan bagi orang-orang yang kafir. [192] Kemudian jika mereka berhenti memerangi kamu (maka berhentilah kamu); kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [193] Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah ugama itu semata-mata kerana Allah. Kemudian jika mereka berhenti maka tidaklah ada permusuhan lagi melainkan terhadap orang-orang yang zalim.

  • Dapat mendekatkan diri kepada syaitan laknatullah. Hal ini kerana apabila individu berdua-dua tanpa ikatan sah dan yang paling gemar manghampiri adalah yang ketiga iaitu SYAITAN. Dapat dirujuk dalam. Suruh al-Baqarah 208 "Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.".
Walaupun kebaikan membonceng adalah lebih banyak berbanding ISTILAH MEMBONCENG MENGIKUT PERSPEKTIF ISLAM akan tetapi ingatlah sesungguh jalan menuju kemungkarankan ditaburi dengan dengan kesenangan yang sementara dan kehidupan yang kekal adalah kehidupan yang abadi denagn meletakan diri dilandasan yang benar. ingatlah kawan dan ini adalah kata-kata dari seorang teman kepada saya iaitu " kata pepatah: jalan menuju kejayaan itu tidak ditaburi bunga mawar yang harum, melainkan penuh duri yang amat tajam. TERIMA KASIH RAKAN.

Suruh al Baqarah ayat 212

Kehidupan dunia (dan kemewahannya) diperhiaskan (dan dijadikan amat indah) pada (pandangan) orang-orang kafir, sehingga mereka (berlagak sombong dan) memandang rendah kepada orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertaqwa (dengan imannya) lebih tinggi (martabatnya) daripada mereka (yang kafir itu) pada hari kiamat kelak. Dan (ingatlah), Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terkira (menurut undang-undang peraturanNya).

Dengan ini, usaha yang dilakukan oleh UTM yang sedaya upaya mewujudkan kempen SAY NO TO BONCENG amat bagus terutamnya untuk generasi muda yang kini mudah hanyut dengan kehidupan dan kesenangan dunia serta tidak lupa disertakan link untuk anda bagi melawat blog kempen yang dilakukan http://utmsayno2bonceng.blogspot.com/.

Kepada sesiapa yang pernah membonceng seperti yang telah nyatakankan cubalah anda renungkan adakah jalan yang anda pilih itu benar atau tidak dan kembalilah bertaubat sesungguhnya ALLAH akan menerima taubat hambaNYA yang benar-benar insaf atas kesalahan atau kesilapan yang dilakukan dan marilah kita berhijrah dalam membawa diri kearah yang lebih baik baik dan dipenuhi dengan cahaya kilauan Islam. Ingatlah biarkan diri dicaci dan dibenci manusia atas sikap kita yang cuba mempertahankan kebenaran, jangan sampai kita dibenci ALLAH kerana sikap yang cuba mempertahankan laranganNYA. Penutup kata ' YANG BERLALU BIARKAN BERLALU, UBAHLAH NASIB MU DAN JANGAN BIARKAN DIRIMU TERUS KELAM DENAN KEMAKSIATAN PERCUMA".

Suruh at-Taubah ayat 11 dan 12
[11] Oleh itu, jika mereka bertaubat (dari kekufuran), dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat, maka mereka itu adalah saudara kamu yang seugama; dan Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui. [12] Dan jika mereka mencabuli sumpahnya sesudah mengikat perjanjian setia, dan mereka pula mencela ugama kamu, maka perangilah ketua-ketua dan pemimpin-pemimpin kaum yang kafir itu, kerana sesungguhnya mereka tidak menghormati sumpah janjinya, supaya mereka berhenti (dari kekufuran dan bertaubat).

'kita bukan yang terbaik dan kita berusahalah menjadi seorang yang lebih baik' kata-kata seorang guru kepadaku......


21 November 2009

kembali lagi....


Assalamualaikum wbt.

10/11/2009 telah meninggalkan UPMKB untuk semester 3 dan 11 ari bulan pulang ke Kodiang dalam menikmati cuti dengan sebaik mungkin insyaALLAH dan dah seminggu tak lawat blog hari ne berpeluang lawat blog jugak Alhamdullilah. Hari ne kat rumah hujan lebat la jugak, sejuk boleh tahan la. Hari ne tak lupa mak masak kari ikan tenggiri pehhhh sedapppp tuuuu motif aku bagi tau hehehehe...... Untuk post kali kali ne ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA untuk semua muslimin dan muslimat sekalian dalam meraikan hari raya nie jangan la lupa pada orang yang lebih memerlukan dan individu yang kurang berkemampuan. Post kali ne juga ingin memohon maaf jika diri ini banyak melakukan kesalahan yang sedar atau tidak dan kepada yang tahu jalan rumah cek jemputla noh dan insyaALLAH raya ke-3 mak cek buat kenduri sikit jemputla noh jangan malu-malu tau. Tujuan kenduri tu adalah untuk menyambut kakak ipar baru yang yang telah melekat dihati abangku yang ke-4 dan disambut sekali dengan akikah anak abangku yang ke-2 insyaALLAH.
Akhir kata, untuk raya kali adalah penebusan sebab raya aidilfitiri ari tu tak balik. semoga hari raya aidiladha dapt disambut dengan gembira dan penuh dengan kesederhanaan insyaALLAH.



09 November 2009

KEPENTINGAN BEROGANISASI DALAM TUNTUTAN ISLAM.


Assalamualaikum w.b.t.

Malam ini adalah malam terakhir untuk sem nie di UPMKB, sebab inysaALLAH esk dah nak bergerak pulang ke kampung dengan menikmati cuti panjang dengan sebaik mungkin insyaALLAH. Hari nie terlintas nak tulis pasal satu topik yang saya rasa bagus setiap umat islam mengetahuinya dalam melakukan gerakan-gerakan islam sama ada pada diri saya sendiri atau persekitaran . Tajuknya adalah KEPENTINGAN BEROGANISASI DALAM TUNTUTAN ISLAM.

Jika merujuk organisasi dapat ditakrifkan dari segi bahasa ialah kumpulan @ jemaah dimana mempunyai lebih daripada seorang dan dari segi syara' ialah satu kumpulan yang bergerak berdakwah.ika dirujuk suruh as-saff ayat 4 iaitu "Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh." ini sudah membuktikan bahawa islam tidak suka akan perpecahan dalam melakukan sesuatu perkara dan cuba kita fikir tanpa adanya organisasi sejauh manakah kualiti dan kuantiti pencapaian dapat dicapai sekirannya ukhuwwah yang dicapai tidak disatukan dalam kehidupan organisasi ISLAM.

Sesetengah orang berfikiran jika ukhuwwah yang kuat lebih senang mengerakkan sesuatu kerja berbanding berorganisasi dan ingatlah itu adalah kata-kata yang kadang kala memakan diri umat islam sendiri apabila nilai organisasi dipertikaikan dan diketepikan suruh as-saff merupakan satu bukti yang kukuh dimana ALLAH cintakan hambaNYA yang berjemaah dalam melakukan sesuatu kerja demi kebaikan AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR dan suruh al fatihah ayat 6 "tunjukilah kami jalan yang lurus". Sila fokus kepada perkataan "KAMI" yang merujuk kepada ramai dan perkataan "SAYA" tidak digunakan kerana ALLAH cintakan hambaNYA yang berjemaah. Oleh itu umat Islam perlu bersatu dibawah satu organisasi supaya syiar Islam dapat dikembalikan. Cuba kita fikir tanpa organisasi sejauh manakah nilai kekuatan ukhuwwah dapat diikat jika nilai ukhuwwah yang dicari mempertikaikan kepentigan beroganisasi. Adakah anda dapat bayangkan jika organisasi-orgasasi ISLAM tidak ada di muka bumi ini. Adakah objektif, misi dan visi yang diwawarkan dapat diperjelaskan . Jadi marilah kita fahami mengenali apa itu organisasi islam yang sebenarnya:

Kenapa ISLAM menuntut berorganisasi??
1. kerana kita tidak boleh membuat kerja seorang diri.jika berfikiran logik mampukah anda bergerak seorang diri dalam melakukan keraj-kerja isalm
2. untuk bertanya dan berkongsi pendapat dengan itu maka banyaklah pendapat yang kita dapat jika dalam satu syura)
3. supaya organisasi menjadi lebih tersusun dan sedikit sebanyak menarik minat masyarakat luar dalam memperjuangkan organisasi islam. pesanan ingatlah amar makruf nahi munkar bukan kerja mudah jadi bersatu itu penting dalam mencapai objektif yang dicari "Sabda Rasulullah : 'BARANG SIAPA YANG MATI DALAM KEADAAN MEMISAHKAN DIRI DARIPADA JEMAAH KAUM MUSLIMIN,MAKA BERERTI IA MATI SEBAGAI MATI JAHILIYYAH'' dan
Sabda Rasulullah lagi : '' HENDAKLAH KAMU BERADA DALAM JAMAAH KERANA SESUNGGUHNYA BERJEMAAH ITU RAHMAT,SEDANG PRPECAHAN ITU ADALAH AZAB".

CIRI-CIRI ORGANISASI ISLAM??
1. mempunyai matlamat yang jelas.
2. sasaran amal tepat iaitu membuat kebaikan cegah mungka
3. perjuang ISLAM secara menyeluruh.
4. bersedia menghadapi banyak ibtila' (ujian)
5. kewujudan berterusan iaitu kerja yang sentiasa terus-menerus dan tidak dihapuskan. kata -kata IMAN SYAHID AL-BANNA ''kita ini bagaikan rantai-rantai perjuangan,tiada permulaan,tiada akhir".kalau boleh kerja dakwah ini sentiasa mekar sampai kiamat.
6. tidak menjadi kesalahan jika kerja yang dilakukaan ia bercampur antara lelaki dan perempuan cuma batas-batss haruslalah dijaga jangan sampai menimbulkan fitnah terhadap organisasi islam yang hendak diketengahkan dan sekali gus memburukan imej islam.

Kenapa organisasi islam kini semakin hari semakin mundur :

1. adanya sikap " tak pew lah ko kan ada, aku sapa la nak buat kerja-kerja macam tu". sikap macam nie lah menyebabkan kenapa organisasi islam dipandang remeh.
2. kurangnya generasi muda @ pelapis untuk memperjuangakan gerakan islam
3. menyerakan tanggungjawap kepada orang lain dan anggap dakwah islammiyah hanya dapat dilakukan oleh orang tertentu sahaja.
4. kehidupan masyarakat yang semakin melalaikan.
6. takut untuk pikul tanggungjawap. INGATLAH ALLAH CIPTAKAN MANUSIA SEBAGAI KHALIFAH UNTUK MENTADBIR MUKA BUMI KEARAH KEBENARAN. MERUJUK suruh al-baqarah ayat 30 "
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".

p/s : aku berharap dengan post pada kali ini memberi satu semangat baru dalam diri aku dalam melakukan kerja-kerja Islam. Sesungguhnya sebelum aku menyertai satu program nie aku sangat takut dalam memikul tanggungjawap untuk mengerakan diri kejalan ALLAH. dan pernah sekali sewaktu perjalanan program aku terkelu dan hampir hendak menitiskan air mata apabila rakan-rakan ingin melantik aku menjadi ketua bagi kumpulan muslimat dan aku menolak denga alasan aku tak mampu nak pikul tanggungjawap sebagi ketua. Entah kenapa tiba-tiba aku ada perasaan macam tu dan sewaktu diajukan soalan oleh seorang hamba ALLAH nie aku rasa seolah-olah lidah aku diikat untuk berkata-kata walupaun sebelum ini aku serorang yang petah bercakap.Waktu itu hanya ALLAH sahaja yang tau perasaan gemuruh yang aku alami sampai soalan yang aku boleh jawap insyaALLAH TAPI tidak dapat dijawap. Mungkin itu satu pertunjuk bahawa kadang kala aku sendiri tersungkur dengan perasaan aku sendiri dan sikap aku sendiri yang tak berani nak pikul tanggungjawap. Alhamdullilah sewaktu satu slot program semasa muslimin pergi solat jummaat ada seorang kakak nie telah memberikan satu semangat kepada aku apabila aku menanyakan kepada beliau " akak bagaiman nak hilangkan sikap sukar untuk pikul tunggungjawap terutama tanggungjawap dalam tanggungjawap bidang dakwah". jawapan yang ringkas dengan maksud yang mendalam adalah " cuba adik fikir satu ja kalu adik tak buat sapa lagi nak wat". Alhamdullilah dengan kata-kata itu sedikit sebanyak mengubah kotak pikiran aku bahawa jangan takut untuk pikul tnggungjawap dan buat yang terbaik jika tidak berkemampuan mohonlah pertologan ALLAH suapya dipermudahkan dan itulah salah satu kepentingan berkerja dalam organisasi Islam iaitu membantu saudaranya tatkala saudaranya hadapi masalah. insyaALLAH aku akan cuba buat perubahan pada diri supaya menjadi insan yang lebih baik dan cuba memikul tanggungjawap semampu yang boleh amin. Dengan iut, sekiranya ada penambahan saya amat alu-alukan dalam saya membuat perubahan diri mejadi lebih baik. akhir kata terima kasih buat sahabat sakalian yang banyak membantu diri ini menjadi seorang yang lebih baik insyaALLAH. Sekian wassalam

Ini adalah maklumat tambahan yang dapat dikongsi bersama http://almuslimin.net/TEKADGEMILANG/?q=Kecemerlangan-organisasi-berteraskan-ajaran-Islam

07 November 2009

tetap DIHATIKU!!!!!!!!

Insan tersayang .

Assalmualaikum w.b.t.
Hari nie baru sahaja habis muet alhamdullilah dan baru semalam ja balik dari program tarbiyah yang amat bermakna dan best yang aku alami. Hari ne rasa nak buat coretan mengenai insan yang selalu bertahkta dihati aku. Kasihnya dan wajahnya selalu aku ingati. Insan inilah menjadi tempat aku bergantung harap dan meluahkan perasaan selepas insan yang aku sayangi juga telah pergi menyahut seruan ILLAHI. Dengan adanya dia insan yang bergelar MAK kepada 5 orang 3 lelaki dan 2 perempuan dengan hasil perkahwinan bersama YAHAYA BIN CHEK yang bertahan hampir 40 tahun menjadi pendorong semangat buat anak-anaknya termasuk aku. Setiap kali memandang wajah pada gambar yang aku letakkan diatas meja aku aku sering berasa tenang dan jika aku ada masalah atau strees gambar insan ini yang sering kali aku pandang di samping banyak-banyak istigfar memohon pertunjuk ALLAH dan tatkala aku sedih dan ingin menangis gambar ayah dan ibuku selalu aku lihat rindu la katakan , gambar ayah aku ada satu ja tu pun susah nak cri sebab ayah aku seorang yang payah nak bergambar akan ku jaga gambar itu insyaALLAH. Kasih sayangnya sebagai seorang ibu tak dapat aku balas kecuali dengan doa yang berterusan. hanya doa yang buat masa sekarang aku mampu hadiahkan buat insan tersayang wahai ibuku. (DOA ADALAH SENJATA UMAT ISLAM). kekuatan yang beliau miliki amat mengakumi aku dan mengajar aku erti kehidupan yang kadang kala kita tidak selalu dalam kehidupan senang dan keupayaan beliau amat mendorong aku untuk menjadi seorang yang lebih baik pada masa akan datang. Sewaktu mudanya selalu berkerja keras bersama arwah ayahku dalam mencari sesuap nasik untuk putra dan puterinya dan tidak pernah jemu mencari rezeki walaupun pelbagai masalah kerap dialami. Kekuatan dan semangatnya menjadi satu kekuatan pada diriku juga. Kini umur beliau telah mencapai 64 tahun dan alhamdullilah masih sihat walaupun sering kali mengalami masalah kesihatan yang sering kali beliau hadapai iaitu asma. Akan tetapi dengan penyakit yang beliau hadapi, beliau tak mudah mengalah dalam melakukan sebarang kerja dan sakit bukanlah alasan untuk dia dalam bergerak. Itulah ibuku. Keunikan ibuku adalah walaupun menjangkau 64 tahun adalah hobinya yang amat menghepikan aku iaitu memancing ikan pelikan susah nak jumpa wanita suka memancing macam mak cekk bukan nak bangga TAU tapi itu la ibuku. Dengan hobinya dapatlah aku dan abang dan kakak aku merasai ikan air tawar uhhhhh sedapppppppnyer. Pernah jga abang aku cakap pasal hobi mak aku nie iaitu 'mak tak payah la nak pe menggail ikan duduk ja kat rumah kalu nak makan biaq cek pe beli, mak rehat ja kat rumah' dan mak aku selalu membalas dengan kata-kata ini ' alah pe mengail ikan ja tak berbaloi nak beli kalu dah boleh dapat sendiri jimat sikit dan mak nie bukan boleh duk saja bok oi nak rehat ja lagi sakit mak nie'. dengan kata-kata itu membuatkan abangku terdiam tapi kadang-kadang terfikir juga yang mak sebelum nie terlalu kuat berkerja waktu mudanya dan kalu disuruh rehat lama-lama bertambah sakit la sebab otot-otot nyabiasa la dah bergerak kuat bekerja selama berpuluh tahun nak suruh rehat sikit dah rasa sengal-sengal badan dan SUNYI dalam bergerak dan tak boleh duk diam. Itulah mak aku kalu tak pergi memancing pada waktu petang bukan dia namanya. Keunikan ibuku tak dapat dibandingkan dengan orang lain yang kadang-kadang kala lebih suka duduk bawah pondok sembang-sembang kosong sambil mengeluarkan cerita baru @ MENGUMPAT. Dan itulah perkara paling mak aku tak suka, lebih dia duduk diam atau duduk dalam rumah tidur daripada dengar cerita-cerita yang tak berfaedah langsung dan yang paling unik pasal mak aku adalah masakannya iaitu ayam sambal yang memang tak dapat ditiru orang lain tidak lupa itu adalah KEGEMARANKU dan mak aku pun pandai masak nasik dangang (dah orang kelantan kan), macam-macam lagi la. Antara banyak anak aku yang paling suka kacau mak aku sebab aku nie sunyi tak tau nak kacau sapa ANAK BONGSU la kan abang gan kakak dah keje aku sorang duk kat umah dan mak aku jadi teman aku iaitu benda yang aku selalu kacau adalah pah mak aku, cakap kat mak bila nak kawin ag . Pasal kawin lain walaupun aku selalu menyakat tapi aku tak sanggup nak tengok mak aku kawin gan orang lain dan aku TAK NAK dapat ayah tiri dan aku pun tahu mak aku masih sayangkan arwak ayah aku walaupun kehidupan keluarga kami tak seperti orang lain, dan mak aku pun pernah cakap dia pun dah tua dia pun tak mau kawin dia nak duduk gan anak-anak dan nak jaga cucu cicit ja lega aku dengar kalu tak bertitle anak tiri aku. Nauzubillah tapi kalu itu jodoh mak aku aku tak bolah nak halang cuma aku boleh berdoa kesejahteraan mak aku.


Nei la telekung baru yang mak bagi.

Nie kuih raya yang mak bagi dan yang abang bagi tak sempat nak tangkap gambar

Cerita pasal sayang nie teringat kau raya tahun nie mak aku hadiahkan telekung baru buat aku sebab aku cakap telekung dah lama nak yang baru dan telekung baru tu lah menjadi hadiah buat aku sempena hari raya yang tak balik lagi buat kali ke-2 dan tak lupa pelbagai kuih-kuih yang enak-enak turut disertakan baaaa, dan itulah satu perkara yang membuatkan aku sayang sangat kat dia. Untuk sem nie juga dan buat pertama kali dalam hidup aku adalah aku hadiah sepasang jubah buat mak aku untuk pakai raya walaupun aku tak ada tapi baju itulah pengganti untuk aku walaupun tak mahal tapi aku rasa seronok sangat dapat bagi kat mak aku dan aku tau jubah itu tak dapat disamakan dengan adanya aku dirumah . Mana taknya pada malam raya tu satu pengakuan yang amat menyedihkan adalah apabila aku bertanya mak masak apa untuk raya esok dan jawapannya yang membuatkan aku menitiskan air mata adalah " mak tak masak apa-apa pun adik tak dak nak masak banyak-banyak malas tak dak sapa nak suruh mak masak banyak tu pun masak ketupat sikit sebab abang hang nak makan sangat-sangat". tersentap hati aku malam raya tu dengar ayat tu sayang jugak mak kat aku dan rasa menyesal jugak tak balik dan aku sebak bila kawan-kawan cakap diaorang nak balik cemburu aku. Alasan aku tak balik sebab satu nak jimat bajet dan walaupun aku tau aku disupport tapi kesian kat abang aku dia kan nak buat kenduri kawin jadi aku korban la sikit demi nak ringgankan beban dan aku tak boleh la nak paksa sangat sebab yang tanggung aku lepas ayah meniggal abang gan mak aku jadi aku haruslah menjadi adik yang prihatin ( prihatin la sangat dan sebab tak balik raya dapat lah pos kuih raya tok sem nie 2 kali mak satu abang satu bestkan walaupun sedih diperantauan huhuhu ). Hakikatnya walupun aku selalu sakat mak aku dan aku adalah orang yang selalu suruh mak aku masak banyak time raya dan orang yang habiskan adalah kakak dan abang aku. tu lah ROSYIDAH BINTI YAHAYA anak bongsunya kalu tak suruh mak dia masak banyak-banyak bukan dia namanya sebab aku suka tengok mak aku masak dan makan masakan mak aku yang penuh dengan kasih sayang seorang ibu kepada 5 orang anak dan tu lah sebabnya anak laki-laki lagi pandai masak daripada aku anak perempuan yang hanya setakat boleh masak gitu-gitu jer boleh sebab yang jadi macm tu suka tengok orang len masak bukan nak masak sendiri hehehee. Pada sekarang nie dengan izin ALLAH mak dan arwah ayah aku berjaya membentuk satu keluarga yang besar iaitu :
  • 5 orang anak ( 3 putra dan 2 putri)
  • 4 orang menantu ( 3 menantu perempuan dan 1 menantu lelaki _hanya tinggalkan aku saja yang belum berjaya memberikan mak aku menantu dan tak dak jodoh agi hehehe apa yang penting belajar dulu hanya boleh berdoa dijumpakan dengan insan soleh yang boleh bimbing diri ini kerah kebenaran.
  • 6 cucu dari anak sulung, 3 orang cucu dari anak ke-2, 2 orang cucu dari anak ketiga dan 13 orang cucu dari anak pertama mak aku sebelum perkahwinan dengan ayahku. tapi kitaorang tak pernah angggap dia orang asing sebab dia juga anak mak dan tetap kakak kitaorang walaupun ayah lain tu buka penghalang ukhuwah kami antara adik beradik.
  • Cicik ada juga dalam 5 orang. huhuhu aku dah bergelar TOK CIKKKK... tak per biar nama tok cik janji HAPPY.
Meriahkan sungguh kalu berkumpul tak muat rumah tapi seronok la dan kalu dapat berkumpul tak menang tangan nak masak dan time tu mak aku dapat rehat sebab banyak anak-anak dara yang ambil alih tugasanya kecuali untuk masak nasik dangang tak dak sapa yang dapat ambik alih termasuk cek la. Jika nak nak diurai akan kasih, pengorbanan mak aku tak dapat aku nytakan sepenuhnya sebab aku aku tak mampu nak uraikan semua cuma aku berasa bersyukur sangat kerana bisa bergelar nak kepada dia dan bisa berada dalam rahim seorang insan yang bergelar insan istimewa buat diriku. Akhir kata , adik sayang dan akan jaga mak sehingga akhir hayat adik dan jika ada insan yang ingin memiliki diri ini ia harus menyayangi ibuku seperti mana aku sayanginya kerana itulah insan yang aku ada selepas ayah pergi menyahut seruan ILLAHI. SEKIAN WASSALAM

05 November 2009

MOTO PUNYA PASAL....


Assalamualaikum wbt...
Hari terasa nak membuat coretan sikit pasal seorang kawan saya yang bernama .... atau lebih dikenali sebagai BULAT.. hehehe. Nak kasi cerita sikit pasal dia ne yang baru jew nak belajar naik moto. Orang kata niat nak belajar tu tak pa tapi yang paling menyayat hati step-step yang diamalkan untuk dai belajar moto ada sedikit masalah.. mana tak nya orang suruh break moto yang dia tahan moto dengan tangan guna tangan lawakkan... mana tanya orang cipta break elok-elok nak guna tangan jugak nak hentikan moto. tapi tak per sabar yer bulat nanti syidah ajar ko lagi insyaALLAH .. ko kena kuat semangat jangan menyesal dengan apa yang berlaku.. tapi serius waktu ko jatuh kitaorg termasuk syidah risau sangat kat ko takut apa yang tak elok berlaku. tapi alhamdullilah tak da apa-apa yang berlaku walaupaun ko mengadu kaki ko sakit. sabar yerrrrr. tapi ko jangan la pulak marah kitaorg sebab gelakkan ko tak dak niat pun. mana taknya ko yang jatuh sendiri pun gelak apatah lagi kitaorg... jangan marah yer nanti kita belajar lagi yer and kita akan buat pengenalpastian break dulu tau supaya cempedak tak jatuh buat kali kedua. hehehehe. apa-apa pun ingin aku nyatakan disini adalah langkah kita dalam melakukan sesuatu kerja sama ada sebelum atau selepas dan aku mengfokus kan kepada step-step untuk naik kenderaan kepada orang islam dan kepada yang bukan islam anda boleh mengikut kepercayaan agama masing contoh motor supaya apa yang terjadi depan aku hari tu menjadi iktibar dalam menjadikan diri ini insan lebih baik. step-stepnya adalah:

Sebelum naik kederaan :

Doa Naik Kenderaan
Ertinya: maha suci Tuhan yang memudahkan kenderaan ini bagi kami, sedangkan kami tiba dengan mudah dengannya dan kepada Allah kami kembali.

1. baca bismillah dan mulakan niat sebelum naik kenderaan serta doa naik kenderaan ( niat yang baik dan bukan niat yang kearah kemungkaran)
2. perhatikan keadaan kenderaan dalam keadaan baik dan selamat.

Semasa naik kenderaan :
1. baca Bismillah lagi.... setiap perkerjaan yang dilakuakn mulakan dengan kalimah ALLAH
2. buat alunan zikir supaya dipermudahkan jalan pergi dan pulang.
3. tumpu perhatian terhadap destinasi yang hendak dituju.
4. berhati-hati ketika dalam perjalanan. "berhati-hati dijalan raya"

Selepas menaiki moto
1. ucap Alhamdullilah selepas selamat sampai ke destinasi.
2.pastikan destnasi yang sampai tu bukan tempat menuju kearah kemaksiatan.

P/S: KEPADA SESIAPA INDIVIDU YANG MENJADI SAKSI PADA HARI KEMALANGAN TERSEBIT MARILAH KITA BAGI SEMANGAT BARU KAT DIA DALAM UNTUK BELAJAR NAIK MOTO... tuan punya badan jangan la pulak marah yer..... dan tak lupa sebarang penambahan mengenai ADAB-ADAB MENAIKI KENDERAAN MENGIKUT ISLAM boleh dikongsi bersama yer....

04 November 2009

bicara kata


Manis bicara indah tutur kata
Tak seindah rupa pengertiannya
Lembutnya lidah mengata nista
Lidah yang tiada bertulang
Mengadu domba
Serta memfitnah sesama saudara

Terkadang aku berfikir sendirian
Perlukah amarahku dibiar terus menyala
Membakar membara dengan rasa bangga
Mencela mereka dengan kata-kata

Kata ibarat pedang
Yang tajamnya bisa membunuh lawan
Kata-kata yang berhikmah
Menyedarkan kita

Kata madah pujangga
Bisa menjadi pedoman manusia
Jagalah bahasa kata kita
Jangan disalah guna

Yang merah itu saga
Yang kurik itu kendi
Yang indah itu bahasa
Yang cantik budi pekerti

Terkadang aku mentaksir manusia
Kurniaan Tuhan telah banyak dikhianati
Mencerca, menghina, dustanya bicara
Menyusun nista dengan kata-kata

Terlajak perahu masih boleh diundur lagi
Terlajak kata buruk padahnya
Terlajak perahu masih boleh diundur lagi
Terlajak kata hilang percaya
Hilang percaya...

tersayang

tersayang

my cute baby